• Про портал
  • Реклама
  • Контакти
Субота, 15 Листопада, 2025
ЗАПОРІЖСЬКИЙ ІНФОРМАТОР
Немає результатів
Переглянути всі результати
  • ГОЛОВНА
  • ЗАПОРІЖЖЯ
  • Регіони
    • Новини Вінниці
    • Новини Житомира
    • Новини Дніпра
    • Новини Івано-Франківська
    • Новини Київа
    • Новини Кропивницького
    • Новини Луцька
    • Новини Львова
    • Новини Миколаїва
    • Новини Одеси
    • Новини Полтави
    • Новини Рівного
    • Новини Сум
    • Новини Тернополя
    • Новини Хмельницького
    • Новини Херсону
    • Новини Черкас
    • Новини Чернівців
  • ЕКОНОМІКА
  • СУСПІЛЬСТВО
  • КРИМІНАЛ
  • КУЛЬТУРА
    • Привітання
    • Побажання
  • БІЗНЕС
  • АВТО
  • СПОРТ
    • Новини баскетболу
    • Новини біатлону
    • Новини боксу
    • Новини боротьбы
    • Новини волейболу
    • Кіберспорт
    • Новини тенісу
    • Новини футболу
    • Хокей
  • ГОЛОВНА
  • ЗАПОРІЖЖЯ
  • Регіони
    • Новини Вінниці
    • Новини Житомира
    • Новини Дніпра
    • Новини Івано-Франківська
    • Новини Київа
    • Новини Кропивницького
    • Новини Луцька
    • Новини Львова
    • Новини Миколаїва
    • Новини Одеси
    • Новини Полтави
    • Новини Рівного
    • Новини Сум
    • Новини Тернополя
    • Новини Хмельницького
    • Новини Херсону
    • Новини Черкас
    • Новини Чернівців
  • ЕКОНОМІКА
  • СУСПІЛЬСТВО
  • КРИМІНАЛ
  • КУЛЬТУРА
    • Привітання
    • Побажання
  • БІЗНЕС
  • АВТО
  • СПОРТ
    • Новини баскетболу
    • Новини біатлону
    • Новини боксу
    • Новини боротьбы
    • Новини волейболу
    • Кіберспорт
    • Новини тенісу
    • Новини футболу
    • Хокей
Немає результатів
Переглянути всі результати
ІНФОРМАТОР
Немає результатів
Переглянути всі результати
Головна ЗАПОРІЖЖЯ

Декарбонізація під тиском: чи витримає українська металургія перехід до “зеленої” сталі

Zip опублікував Zip
02.11.2025
в ЗАПОРІЖЖЯ
0
Декарбонізація під тиском: чи витримає українська металургія перехід до “зеленої” сталі
0
поширень
6
переглядів
Share on FacebookShare on Twitter

Доступ до європейських інструментів фінансування — основна умова декарбонізації

Українська металургія неминуче має перейти на виробництво сталі з нульовими або мінімальними викидами вуглецю. Це не просто екологічна мета — це умова подальшої інтеграції України до європейського ринку, гармонізації з нормами ЄС і доступу до спільних фінансових програм.

Про це йдеться в матеріалі GMK Center.

Читайте також: Як змінилася торгівля між Україною та Польщею: нова економічна реальність сусідів

Однак провести декарбонізацію лише власними силами українська промисловість не може, особливо в умовах війни. Тому доступ до європейських фондів, кредитних механізмів і технологічних партнерств стає визначальним чинником успіху.

Поточний стан і плани металургійних компаній

Сьогодні лише два українські заводи працюють за електросталеплавильною технологією EAF (electric arc furnace) — «Інтерпайп Сталь» у Дніпрі та «Дніпроспецсталь» у Запоріжжі.

Їхні показники викидів СО₂ — одні з найнижчих у країні:

● у «Інтерпайпа» — 1,288 т CO₂ на тонну безшовних труб і 1,307 т на тонну залізничних коліс,

● у «Дніпроспецсталі» — близько 1,7 т CO₂ на тонну.

Це відповідає сучасним європейським вимогам до «зеленої» сталі.

ТАКОЖ ЗАРАЗ ЧИТАЮТЬ

Випікав торти — тепер нищить ворога: історія кондитера, який воює на Запоріжжі (фото, відео)

“Примарні шини”: афериста, який торгував фейковими покришками, затримали запорізькі поліцейські в іншій області (фото)

Натомість великі інтегровані комбінати — «АрселорМіттал Кривий Ріг», «Запоріжсталь», «Каметсталь» (група «Метінвест») та Дніпровський метзавод (DCH) — досі працюють на доменних печах (усього 13). Середній рівень їхніх викидів становить 2,3 т CO₂ на тонну сталі. Саме тому більшість компаній обрали шлях переходу на EAF-модель.

Найближчі плани галузі

● «Запоріжсталь» готується до будівництва електросталеплавильного комплексу (ЕСПК) потужністю 3,3–3,8 млн т на рік.

● «Каметсталь» планує спорудити ЕСПК на 3,2 млн т.

● ДМЗ уже проєктує власний ЕСПК, хоч потужність ще не розголошена.

● «АрселорМіттал Кривий Ріг» поки не оголосив аналогічних кроків, але, враховуючи досвід материнської компанії ArcelorMittal, найімовірніше, підприємство також перейде на DRI-EAF-технологію (відновлення заліза прямим відновленням із подальшим плавленням).

Всі ці проєкти стартують після завершення війни, коли промисловість зможе перейти від стабілізації до відновлення.

Розвиток власної сировинної бази

Україна має обмежений обсяг металобрухту, тож майбутні EAF-заводи потребуватимуть низьковуглецевої залізорудної сировини — DRI та HBI.

Група «Метінвест» планує будівництво двох DRI-модулів потужністю 2,5 млн т на рік кожен на базі своїх підприємств у Дніпропетровській області.

Схожі плани має й АМКР. На першому етапі для виробництва використовуватиметься природний газ, а згодом — водень.

Уже зараз «Метінвест» випускає на Центральному ГЗК окатиші, придатні для виробництва DRI, і планує масштабування цієї технології. У перспективі частину продукції (до 2 млн т на рік) компанія зможе експортувати до Європи.

Енергетичний аспект: ставка на «зелену» електрику

Перехід на електроплавильні печі потребує значного обсягу екологічно чистої електроенергії. Тому металургійні компанії почали розвивати власну відновлювану генерацію:

● «Метінвест» зводить дві сонячні електростанції сумарною потужністю 37 МВт на «Каметсталі» та Центральному ГЗК ($18,1 млн інвестицій).

● DCH планує побудувати 40-МВт СЕС на території колишнього коксохімічного заводу ДМЗ.

«Інтерпайп» уже значно збільшив частку «зеленої» енергії — з 7% у 2010 році до 28% у 2024-му, завдяки чому викиди Scope 2 скоротилися вдвічі.

Енергетика майбутнього

Українська відновлювана енергетика, попри війну, продовжує розвиватися. У межах Plan Ukraine Facility уряд планує подальше зростання сонячних і вітрових потужностей, а також добудову енергоблоків №3 і №4 Хмельницької АЕС.

Ці кроки дозволять повністю забезпечити металургійну галузь екологічно чистою електроенергією.

«Інтерпайп» уже оголосив цілі до 2030 року: скорочення викидів CO₂ на 26% у трубному сегменті та на 25% у виробництві коліс. Інші компанії поки не встановлюють конкретних числових орієнтирів, але загальний напрям галузі — рух до безвуглецевого виробництва сталі.

Роль держави та ключові виклики

Без участі держави — не обійтись

За підрахунками аналітиків GMK Center, для досягнення кліматичної нейтральності українська металургія потребує близько $12 млрд інвестицій. Це колосальна сума, яку підприємства не зможуть залучити самостійно. Зменшення парникових викидів — не лише завдання однієї галузі, а частина загальнонаціональної стратегії, тому державна участь у цьому процесі є не просто бажаною, а необхідною.

У світі вже є приклади успішного партнерства бізнесу та уряду. У Канаді держава профінансувала 50% вартості проєкту EAF-переходу комбінату Dofasco ($1,8 млрд), використовуючи кошти від податку на викиди СО₂.

Українська система потребує перезавантаження

В Україні промислові підприємства також сплачують екологічні податки, однак зібрані кошти надходять до загального бюджету, а не на «зелені» проєкти. Експерти наголошують:

«Передусім потрібно встановити цільове використання екологічних платежів», — зазначає головний аналітик GMK Center Андрій Тарасенко.

Втім, навіть цього буде недостатньо — суми не покриють потреби у фінансуванні масштабної модернізації.

Європейські інструменти — шанс для українських металургів

На відміну від України, у Японії уряд компенсує підприємствам $149 за кожну тонну “зеленої” сталі, виготовленої на модернізованих об’єктах. Такий механізм дозволяє не лише стимулювати інвестиції, а й прискорювати технологічні зміни.

Для України ж найреалістичніший шлях — доступ до європейських фондів:

● Фонду справедливого переходу,

● Інноваційного фонду,

● грантів і пільгових кредитів на «зелену» трансформацію.

«Україна як майбутній член ЄС робить внесок у досягнення кліматичних цілей Союзу. До того ж 70–80% витрат на декарбонізацію підуть на обладнання європейських виробників — Danieli, Primetals, SMS», — пояснює директор GMK Center Станіслав Зінченко.

Отже, залучення таких коштів має стати предметом переговорів на найвищому політичному рівні.

Захист внутрішнього ринку — питання виживання

Ще одна критична проблема — недобросовісний імпорт сталі. За даними митної служби, за перше півріччя 2025 року імпорт довгомірного прокату зріс на 62,6%, досягнувши 128 тис. тонн, із яких 59% припадає на Туреччину.

Країни, які забезпечили тарифний захист внутрішнього ринку — США, Канада, Японія, Південна Корея, Туреччина, — демонструють стійкий прогрес у декарбонізації. Україна поки що залишається відкритою до імпорту, що знижує прибутковість вітчизняних виробників і унеможливлює масштабну модернізацію.

Енергетика: найболючіше питання

Ще один виклик — висока вартість електроенергії для промисловості. Сьогодні українські ціни вже перевищують показники сусідніх країн — Польщі, Румунії, Угорщини, Словаччини — і є на 34% вищими, ніж у Німеччині, та у 3,5 рази — ніж у Швеції.

Причина — руйнування енергетичної інфраструктури внаслідок російських атак. Але наслідки для промисловості драматичні:

● у «АрселорМіттал Кривий Ріг» частка електроенергії у собівартості продукції зросла з 7% до 20%,

● після переходу на EAF-технології цей показник може сягнути 50% і більше.

У такому разі підприємства втратять конкурентоспроможність — і процес декарбонізації просто перетвориться на масове згортання виробництва.

Що може зробити держава

Реалістичні кроки для стабілізації ситуації:

● запровадження цінової «стелі» на електроенергію для енергоємних підприємств,

● укладання довгострокових контрактів із фіксованими тарифами,

● посилення конкуренції між державними енергогенеруючими компаніями.

Без цього українські заводи не зможуть підтримувати виробництво, не кажучи вже про «зелений» розвиток.

«Сьогодні на шляху декарбонізації української сталевої галузі стоять дві головні перешкоди — висока ціна енергії та відсутність доступу до фінансування. Без вирішення цих проблем реалізація проєктів стане економічно неможливою. У такому разі декарбонізація завершиться не модернізацією, а закриттям заводів», — підсумовує Станіслав Зінченко, директор GMK Center.

Ми писали. що «Метінвест» готується до великого відновлення: як компанія планує наростити виробництво попри війну.

Схожі новини

Випікав торти — тепер нищить ворога: історія кондитера, який воює на Запоріжжі (фото, відео)
ЗАПОРІЖЖЯ

Випікав торти — тепер нищить ворога: історія кондитера, який воює на Запоріжжі (фото, відео)

14.11.2025
“Примарні шини”: афериста, який торгував фейковими покришками, затримали запорізькі поліцейські в іншій області (фото)
ЗАПОРІЖЖЯ

“Примарні шини”: афериста, який торгував фейковими покришками, затримали запорізькі поліцейські в іншій області (фото)

14.11.2025
Відбудова триває активними темпами – як виглядають будинки на вулиці Запорізькій на початку листопада (фото)
ЗАПОРІЖЖЯ

Відбудова триває активними темпами – як виглядають будинки на вулиці Запорізькій на початку листопада (фото)

14.11.2025
Як цікаво і культурно провести вихідні та вечір п’ятниці у Запоріжжі – афіша 14, 15, 16 листопада
ЗАПОРІЖЖЯ

Як цікаво і культурно провести вихідні та вечір п’ятниці у Запоріжжі – афіша 14, 15, 16 листопада

14.11.2025
Оборонець Маріуполя Олександр Данько отримав власну квартиру від проєкту «Серце Азовсталі»
ЗАПОРІЖЖЯ

Оборонець Маріуполя Олександр Данько отримав власну квартиру від проєкту «Серце Азовсталі»

14.11.2025
Безпечне навчання для студентів – у запорізькому коледжі будують сучасне укриття (фото)
ЗАПОРІЖЖЯ

Безпечне навчання для студентів – у запорізькому коледжі будують сучасне укриття (фото)

12.11.2025
Наст.
Трагедія у Біленькому: ворожий дрон забрав життя жінки та відірвав ноги чоловіку – його намагались врятувати (відео)

Трагедія у Біленькому: ворожий дрон забрав життя жінки та відірвав ноги чоловіку - його намагались врятувати (відео)

Залишити відповідь Скасувати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

АВТО НОВИНИ

Залили не те пальне: інструкція, що робити водіям авто | АВТО НОВИНИ | Дніпро Опеаративний

Залили не те пальне: інструкція, що робити водіям авто | АВТО НОВИНИ | Дніпро Опеаративний

29.04.2024
Податки при даруванні авто: що потрібно знати | АВТО НОВИНИ |

Податки при даруванні авто: що потрібно знати | АВТО НОВИНИ |

29.08.2025
Захистіть авто від спеки: експерти дали поради, як це зробити | АВТО НОВИНИ та області |

Захистіть авто від спеки: експерти дали поради, як це зробити | АВТО НОВИНИ та області |

22.04.2024
Електрокар в Україні: як зареєструвати авто та отримати «зелені» номери | АВТО НОВИНИ |

Електрокар в Україні: як зареєструвати авто та отримати «зелені» номери | АВТО НОВИНИ |

20.08.2025

Правили перепублікації

При цитуванні і використанні будь-яких матеріалів в Інтернеті відкриті для пошукових систем гіперпосилання не нижче третього абзацу на "informator.zp.ua" — обов’язкові.

Цитування і використання матеріалів у оффлайн-медіа, Мобільних додатках, SmartTV можливе лише з письмової згоди з редакцією "informator.zp.ua".

Матеріали з маркуванням «Реклама» публікуються на правах реклами.

Follow us

Категорії

  • Авто новини
  • Без категорії
  • БІЗНЕС
  • ЕКОНОМІКА
  • ЗАПОРІЖЖЯ
  • Кіберспорт
  • КРИМІНАЛ
  • Новини баскетболу
  • Новини біатлону
  • Новини боксу
  • Новини боротьбы
  • Новини Вінниці
  • Новини волейболу
  • Новини Дніпра
  • Новини Житомира
  • Новини Івано-Франківська
  • Новини Київа
  • Новини Кропивницького
  • Новини Луцька
  • Новини Львова
  • Новини Миколаїва
  • Новини Одеси
  • Новини Полтави
  • Новини Рівного
  • Новини Сум
  • Новини тенісу
  • Новини Тернополя
  • Новини футболу
  • Новини Херсону
  • Новини Хмельницького
  • Новини Черкас
  • Новини Чернівців
  • Побажання
  • Привітання
  • Регіони
  • СУСПІЛЬСТВО
  • Хокей

Останні новини

  • Херсонську колаборантку Мітрофанову позбавили свідоцтва адвоката після вироку суду
  • Росіяни атакували 36 населених пунктів на Херсонщині, вбили одну людину і поранили трьох
  • Російські обстріли Херсонщини: серед руйнувань — лікарня, авто «швидкої», службові автомобілі поліції та пасажирський транспорт
  • Купівля радіостанції для нетішинця обернулась повним фіаско —Хмельнитчина
  • Неподалік Грицева посадовець ВСП насмерть збив велосипедиста та втік: що вирішив суд —Хмельнитчина
  • Кожен мешканець Полтави повинен мати доступ до якісних медичних послуг / Полтавщина
  • Реєстрація депутатом Полтавської міськради Тютюнника може прискорити заміну голови фракції «Слуга народу» / Полтавщина
  • У Полтаві на вулиці Шевченка вантажівка на смерть збила жінку / Полтавщина
  • На Полтавщині понад 430 громадян задекларували вогнепальну зброю / Полтавщина
  • Полтавська міськрада повторно виставила на аукціон землю біля старого русла Ворскли / Полтавщина

© 2023 "Запоріжський інформатор" - ukraina.portal.24@gmail.com

Немає результатів
Переглянути всі результати
  • ГОЛОВНА
  • ЗАПОРІЖЖЯ
  • ЕКОНОМІКА
  • СУСПІЛЬСТВО
  • Регіони
    • Новини Вінниці
    • Новини Дніпра
    • Новини Житомира
    • Новини Кропивницького
    • Новини Львова
    • Новини Луцька
    • Новини Івано-Франківська
    • Новини Одеси
    • Новини Рівного
    • Новини Тернополя
    • Новини Хмельницького
    • Новини Черкас

© 2023 "Запоріжський інформатор" - ukraina.portal.24@gmail.com