У чернівецьких медіа майже відсутні замовні матеріали. Втім у новини просочилася політична джинса від партії УДАР та Юлії Тимошенко. Про це свідчать дані чергового моніторингу, проведеного з 2 по 6 вересня 2024 року Інститутом масової інформації.
На наявність політичної, комерційної джинси, контрагітації та неналежно маркованої реклами досліджувалися новинні стрічки популярних онлайн-видань регіону: “Молодий буковинець“, БукІнфо, АСС, “Чернівецький промінь” та 0372.
Загалом було проаналізовано 579 новин, серед яких виявлено два замовних матеріали, що становить тільки 0,4% джинси, що вдвічі менше у порівнянні з минулорічним моніторингом. У цьому році регіональні медіа не публікували контрагітації, комерційну джинсу та неналежно марковану рекламу.
УДАР і Юлія Тимошенко готуються до виборів?
Під час моніторингу два політичних матеріали без відповідного маркування опублікував “Чернівецький промінь”. Один з опублікованих матеріалів за час моніторингу: “УДАР Віталія Кличка» вимагає зняти політичну облогу Чернігова. Інформація базується на заяві пресслужби політичної сили та повідомляє, що “атаки політиків від влади на Чернігів та місцеве самоврядування руйнують фундамент демократії, заради якої українці б‘ються сьогодні з ворогом”. Інфоприводом новини стало блокування Чернігівської міськради силовиками, які, за словами пресслужби УДАРу, застосували силу та паралізували роботу всіх структурних підрозділів. Для Чернівців ця “джинса” має незрозумілу мотивацію, однак чернігівський УДАР вже традиційно піариться у Чернівцях. Зокрема, під час минулорічного моніторингу в цьому ж медіа публікували замовні матеріали про обшуки у в.о мера Чернігова Олександра Ломако. Щоправда, тоді матеріалів про політичну силу було більше й крім іншого обласного центру йшлося й про місцевий осередок.
Скриншот немаркованої політичної реклами політичної партії УДАР на сайті “Чернівецький промінь” у вересні 2024 року Фото “ЧП”
Скриншот немаркованої політичної реклами політичної партії УДАР на сайті “Чернівецький промінь” у вересні 2023 року. Фото “ЧП”
Ще однією політичною джинсою на цьому ж сайті був матеріал “Юлія Тимошенко домоглася системних змін у лікуванні поранених захисників і захисниць України”. На фото політикиня у лікарняній палаті спілкується з військовим. У тексті йдеться, що поранені українські воїни, які отримують медичну допомогу у будь-якому медичному закладі, зможуть харчуватися за стандартами НАТО і це можливо завдяки зусиллям та роботі очолюваної Юлією Тимошенко ТСК щодо лікування та реабілітації військових. Цю політичну джинсу розмістили на інших ресурсах, Politeka, Сorruptor, Presscenter, Стіна, РІО тощо, які без гіперпосилання вказують першоджерелом новини фейсбук-сторінку Тимошенко.
Скриншот немаркованої політичної реклами Юлії Тимошенко на сайті “Чернівецький промінь”. Фото “ЧП”
Належне маркування
Чернівецькі медіа не публікували неналежно марковану рекламу, в той час як минулорічний моніторинг зафіксував два випадки неналежно маркованих матеріали з позначкою “Новини компанії”. Нагадаємо, протягом цього року більшість чернівецьких видань зареєструвалися в Нацраді з телебачення та радіомовлення й тепер дотримуються закону. Нагадаємо, відповідно до пункту 3 статті 8 Закону “Про рекламу”, “інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою “Реклама” чи “На правах реклами”. Використання інших позначень, зокрема “Новини компаній”, “Інформація від спонсорів” тощо, Законом України “Про рекламу” не передбачено”.
Скриншот маркування реклами згідно чинного законодавства, сайт 0372. Фото 0372
Анна Соцька, комунікаційна менеджерка ГО “Має сенс”, до якого входить інформаційний сайт 0372, розповіла представниці ІМІ, що позиція редакції – не приймати пропозиції й не публікувати джинсу на сайті. “Проте ми мали випадки публікації матеріалів від надавачів франшизи, яку ІМІ розцінює як неналежно марковану рекламу. Ми провели переговори з партнерами й дійшли до спільного рішення, що надалі всі рекламні матеріали будуть позначатись словами “Реклама” або “Спонсорований контент”, про що ми зазначили у нашій редакційній політиці”, – розповіла Анна Соцька.
Кількість джинси у чернівецьких медіа поки що зменшується. Значною мірою це пов’язано із відсутністю виборів. Щодо неналежно маркованої реклами медіа наразі дотримуються чинного законодавства. Про належне маркування і відповідальність про порушення закону “Про медіа” детальніше можна озайомитися у матеріалі ІМІ “Джинса та неналежне маркування реклами: відповідальність медіа”
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.